Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Fokus och hårt arbete gjorde Alvestaglass till en småländsk framgångssaga.

Vi träffar Richard Hertvig som tillsammans med sin kompanjon Dan Isaksson har lyckats förvandla en liten glassfabrik i Småland till Sveriges fjärde största glassproducent. 80-talisten Richard och 50-talisten Dan representerar ett lyckat samarbete mellan två generationer entreprenörer. Redan under Richards studietid kom de att starta upp sitt första gemensamma företag.

Hur kom det sig att ni startade ett företag tillsammans?
- Dan kontaktade mig om en lokal i Växjö som blivit ledig. Vi hade sedan flera år tillbaka jobbat ihop och såg då en möjlighet att starta Växjös enda riktiga glassbar. Vi kände båda till den internationella trenden med glassbarer och det kändes naturligt att Växjö också skulle ha en. Glassbaren i Växjö blev en stor framgång, så året efter öppnade vi en till i Borgholm, förklarar Richard.

Under den här perioden var du fortfarande student?
- Ja precis, jag drev företaget tillsammans med Dan vid sidan av studierna på Handelshögskolan i Stockholm. Hela somrarna kom att ägnas åt glassbarerna. Efter några år insåg jag att det var svårt att kombinera studier och företagande. Jag valde bort studierna för att satsa heltid på företaget. Det har jag inte fått ångra hittills. Tvärtom kan jag se att jag är ett bevis på att det går att klara sig väldigt bra utan en ”superutbildning”.

Hur gick ni då från att driva glassbarer till att producera glass?
- Eftersom vi köpte in stora kvantiteter glass till glassbarerna höll vi hela tiden utkik efter nya leverantörer. Under det tredje året med glassbarerna dök Alvestaglass, eller Gourmetglass som det hette då, upp till försäljning. Vi såg då möjligheten att ersätta inköpen med en produktionsenhet i egen regi. Gourmetglass hade då en gammal produktionsanläggning från 1970-talet och en anställd. I slutet på 2007 köpte vi fabriken för trehundratusen och tog över den enda anställda.

Vad var det första ni gjorde när ni tagit över Gourmetglass?
- Vi tittade över både produktsortiment och varumärket. Företaget arbetade då med tre varumärken: Alvestaglass, Smålandsglass och Gourmetglass. Vi insåg att det behövdes göra ett val och att fokusera på ett varumärke. Valet föll på Alvestaglass, då det kändes mest i hjärtat och för att varumärket hade starkast historisk förankring, förklarar Richard.

Vilka produkter tillverkade Gourmetglass?
- Fabrikens storsäljare var en fem-liters glasslåda som såldes billigt. För en liten produktionsenhet är det inte ekonomiskt hållbart att sälja lågprisprodukter, speciellt inte i storpack. Vi valde då att istället satsa på mindre förpackningar i mellanprisklass och storsäljaren togs bort ur sortimentet.

Gjorde ni något nytt med Alvestaglass?
- Vid sidan av de tre stora glassproducenterna i Sverige finns ett stort antal regionala glassfabriker. De regionala glassproducenterna har av tradition arbetat på hemmamarknaden med att leverera till alla typer av kunder: från livsmedelshandel till glassbarer, caféer och servicehandel. Vi bröt med denna tradition genom att vara den första regionala producent som expanderat utanför sin region. Vår idé var att fokusera på livsmedelshandlarna istället för att splittra oss och leverera till alla möjliga typer av kunder, förklarar Richard.

Hur gick det till när ni började sälja utanför Småland?
- Det första vi gjorde var att bestämma oss för att testa marknaden i Göteborg. Vi fyllde en bil med glass och jag åkte dit. På samma sätt som i Växjö planerade jag upp en distributionsrunda och lämnade varuprover i varje butik. Vi fick väldigt positiva reaktioner i Göteborg vilket blev en bekräftelse på att en satsning på expansion utanför Småland var skulle fungera.

Gick det bra att driva glassbarerna och Alvestaglass parallellt?
- I längden var det inte hållbart så 2009 såldes glassbarerna. Vi hade ursprungligen planer på att öppna fler barer, men tog helt rätt beslut som avstod. Driver man ett företag är det oerhört viktigt att fokusera och det verkar som vi tagit rätt beslut, säger Richard leende.

Vilken strategi har ni för att nå ut till era kunder?
- Konkurrensen är oerhört tuff och vi har begränsade resurser. Därför har vi sedan starten valt att fokusera på att demonstrera våra produkter ute i livsmedelbutiker. Förutom att vi på det sättet har kunnat marknadsföra glassen har vi också fått uppslag till vår produktutveckling. Vi märkte att det fanns en stor efterfrågan på produkter för laktosintoleranta. Det gjorde att vi kunde ta fram en laktosfri glass långt innan våra konkurrenter. Ett annat exempel är att vi under 2010 kom ut med en helt sockerfri produkt för alla som följer LCHF-dieten. En produkt vi fortfarande är helt ensamma om på marknaden. På ett liknande sätt har vi lyckats bra med både proteinglass och ett helt veganskt glassortiment.

Vad är hemligheten bakom er framgång?
- Vi är ett bra exempel på ett lyckat samarbete mellan olika generationer. Jag har velat åka ut och se hela landet, samtidigt som Dan har sin familj i Växjö. När Dan har fokuserat på att bygga upp fabriken och utveckla produkterna, har jag stått för försäljningen och varit runt till varenda livsmedelsaffär i Sverige. Det är tur att vi kunnat komplettera varandra på det sättet, ingen av oss skulle klara av att göra det som den andra gör. Sedan har vi båda varit bra på att hålla oss till planen och fokusera på det vi ska göra. En annan viktig förklaring är vårt val att satsa på en egen distributionskedja, berättar Richard.

Vill du utveckla vad den satsningen möjliggjort?
- Även om kostnaden för distribution blir högre när vi står för den själva, märker vi att det är värt så mycket mer genom att vi ökar kundkontakten. Vi ser direkt hur glassen säljer i frysarna. Gör vi en smak som inte säljer plockar vi bort den direkt. Dessutom blir våra chaufförer även säljare. När de besöker butiken en gång i veckan får vi en helt annan kundkontakt än konkurrenterna. I jämförelse med de tre största glassproducenterna har vi den klart lägsta varumärkeskännedomen, ändå får vi bra placeringar i butiken och säljer väldigt bra. Det är tackvare att vi hela tiden är tillgängliga för butikerna, har en hög servicenivå och kan fylla upp tomma platser när det behövs i frysarna.

Hur har utvecklingen varit sedan starten 2008?
- Idag finns vi i 900 livsmedelsbutiker från Ystad till Haparanda. Årligen har vi ökat vår omsättning med 25-30 procent. Från den lilla glassfabriken med en anställd och försäljning till butiker i Småland är vi nu Sveriges fjärde största glassfabrikDessutom har vi etablerat oss internationellt med två nya nischvarumärken: Lohilo och Holly & Dans, säger Richard.

Hur har ni löst finansieringen av er expansion?
- För tre år sedan bytte vi bank från Swedbank till Sparbanken Eken. För oss blev det en stor skillnad. Hos Swedbank kände vi oss som en liten kund. Sparbanken Eken har däremot hela tiden visat ett stort engagemang för oss. Vi har tagit flera investeringslån och de har litat på vår bedömning. Det har ofta varit väldigt snabba puckar när vi behövt köpa in maskiner till produktionen. Sparbanken Eken har varje gång hängt med i vårt höga tempo. Och mer kommer det att bli, det kostar på att växa.

Vad tror du kan göra att fler lyckas som företagare?
- Våga ta hjälp och råd av andra. En mentor är alltid bra att ha. Dan som är nästan dubbelt så gammal som mig har med sin erfarenhet självklart hjälpt mig och bolaget att minimera olika fallgropar på vägen. Men det vikigtigaste är att man tror på sig själv och den produkt eller tjänst man säljer.

Vilka råd vill du ge till den som är på gång med att starta ett företag?
- Vad det än är ni ska göra, oavsett om det är en produkt eller en tjänst, måste ni börja sälja från första dagen. Det finns alldeles för många som har fina idéer men låter det gå en evighet innan de lanserar sin produkt. Jag blir helt chockad när jag träffar företagare som hållit på i ett eller två år innan de börjar sälja. Man ser hur det tär på dem. Du måste få in kapital i bolaget, det är där du får energin.

En annan sak som jag hela tiden kommer tillbaka till är hur viktigt det är att vara fokuserad. Innan ett företag kan expandera till nya områden gäller det att växa till sig ordentligt. Det är först nu när vi efter nio år är den fjärde största glasstillverkaren i Sverige som vi har tillräckligt med muskler för att hitta rätt produkter för export till de nordiska länderna. Det är också först nu vi kan börja titta på nya kundsegment vid sidan av livsmedelshandeln. Så håll er till planen och kom ihåg att inte vänta en dag med att börja sälja, förklarar Richard på Alvestaglass avslutningsvis.


Inspireras av fler som gått från idé till verklighet.

Stäng Skriv ut