Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

En skola i Tingsryd som vill förändra tankesättet inom skolsystemet i hela Sverige.

Vi träffar Andreas Carlsson mitt i en intensiv vardag uppdelad mellan USA och Sverige, där Academy of Music and Business (AMB) i Tingsryd tar upp en stor del av hans tid och engagemang. Andreas berättar om vägen från idé till verklighet med AMB och planerna på att förändra synsättet på skolan i hela Sverige.

Hur väcktes tanken på att starta en skola?
- Det började med att jag 2012 träffade min vän Magnus Lundin som tidigare varit min lärare och kom att diskutera situationen inom skolan i Sverige. Vi tyckte att många skolor helt missat att förklara för eleverna varför de går i skolan. Skolor lever många gånger kvar i ett gammalt tänkande som inte uppmuntrar elever till nytänkande eller att göra business. Med blandade känslor kände vi att det var dags att göra något tillsammans, förklarar Andreas.

Vad var er idé?
- Vi ville skapa framtidens skola för unga människor. Med vår bakgrund blev en spetsutbildning i musik och entreprenörskap ett första steg, men ambitionen har hela tiden varit större med utbildningar för olika branscher. Vi vill också stå för ett nytt perspektiv på utbildning. Det syns i namnet på vårt koncernbolag AXB Sweden, där X står för branschens behov och B för utanför-boxen-tänkande. Tanken är att varje skola vi startar ska genomsyras av en värdegrund som alla måste skriva under på, personal och elever behöver på riktigt förstå varför de är här. Kopplat till detta finns ett unikt sätt att lära ut som utgår från elevernas självkännedom.

Berätta om er syn på inlärning?
- För att öppna upp elevers kunskapsflöden på ett helt nytt sätt och få dem att upptäcka sin inneboende kapacitet tog vi fram plattformen My Better Me. Metoden bygger på självkännedom genom reflektion och ger eleverna en chans att hitta en bättre version av sig själva i samverkan med andra elever, lärare och mentorer. Allt handlar om perception, elever behöver förstå att de kan och att nästan allt är möjligt om de arbetar hårt.

Hur kommer det sig att det blev Tingsryd?
- När vi från början berättade att vi skulle starta en skola, var det ingen som tyckte att vi skulle öppna den här. För oss var det tvärtom givet då Magnus är baserad i Tingsryd och vi ville samtidigt bevisa att den svenska landsbygden är häftig. Nu är första skolan i Tingsryd på plats med 185 elever från 120 svenska kommuner. Snart öppnar vi två nya skolor inom musik och gastronomi på andra orter i Sverige.

Vilka attityder möttes ni av i början?
- För att det här skulle bli verklighet var vi tvungna att driva igenom det med humor. Vi sa att vi inte bara ska bli störst i Sverige, utan att Tingsryd ska bli ett nordeuropeiskt musikcentrum. För att få det här att lyfta krävdes det att vi målade med väldigt stora bokstäver, vilket säkerligen uppfattades som lustigt av många i Tingsryd. Så snart kommunen bestämde sig för att ställa sig bakom AMB har de varit otroligt lätta att samarbeta med.


Vilken betydelse har Sparbanken Eken haft?
- Väldigt stor skulle jag säga. För att övertyga om att den här satsningen var på riktigt behövde vi ett bra stöd runt oss och tog därför i ett tidigt skede kontakt med Sparbanken Eken. Banken förstod vår vision och såg det luftslott vi försökte sätta ned på marken och gav oss direkt ett fantastiskt bra stöd. De hjälpte oss även med sponsring och såg till att vi fick en riktigt bra ljudanläggning. I det läget behövde vi all hjälp vi kunde få. Min känsla är att Sparbanken Eken såg något i det här projektet som vi själva nästan inte såg, berättar Andreas.

Vad har gjort att ni har lyckats?
- Från bokbranschen har jag som författare lärt mig att marknadsföring inte är det viktiga, allt handlar om att skriva en bra bok som läsare uppskattar. På samma sätt är det med en skola, om en elev inte ringer hem och säger att detta är det bästa som hänt har vi misslyckats. Därför känns det skönt att se allt positivt som våra elever skriver om AMB i sociala medier. Vi märker det också på att gamla elever söker sig tillbaka till skolan som mentorer. Eleverna vet att vi lever upp till det vi lovar: We put the X-factor in education.

Hur har responsen varit från föräldrarna?
- Överväldigande positiv, de tackar och beskriver att de hittat en annan kommunikation med sina barn tack vare My Better Me. Stora ord som jag blir väldigt glad över, berättar Andreas.

Vad tror du att AMB inneburit för Tingsryd?
- En sak är att världsstjärnor inte besökte Tingsryd tidigare, genom oss händer det ibland. Viktigare är att vi fått många unga människor från hela landet att flytta hit under gymnasieåren. Det är inte vår förtjänst att Tingsryd vinner i ishockey, däremot tror jag att vi bidragit till en positiv känsla i samhället. När man står på tå, så går det att göra skillnad och det tror jag att vi har gjort.

Hur är dina egna erfarenheter av skoltiden?
- Jag hade redan det där drivet i mig som vi idag lär ut på AMB. Däremot fanns det inte något i min skolgång som förberedde mig för de utmaningar jag skulle möta senare i livet. Jag fick istället ta hjälp av mentorer för att skapa mina egna förutsättningar. Därför är mentorer en viktig del av vår skola idag. Från en mentor kan du hämta delar som du känner att du behöver utveckla. Att nå framgång handlar om att titta på sig själv och att förbättra det du kan utifrån dina egna förutsättningar.

Finns det andra som försökt kopiera ert skolkoncept?
- Det är en svårkopierad idé, skolan är som ett DNA-test av mig och Magnus. Jag är en konceptmänniska utan några väggar, inget är för udda när det gäller marketing. Magnus å andra sidan är en stor värdegrundsmänniska. AMB är en unik kombination av oss två. Dessutom har jag ett globalt kontaktnät som få andra, vilket är en stor tillgång oavsett vilken bransch vi gör en skola för, andra som har ett motsvarande kontaktnät är dessutom inte involverade i skolvärlden.

Har du några råd till den som funderar på att starta eget?
- Var nyfiken. När du träffar personer som gjort saker du själv skulle vilja göra, fråga om råd och ta in deras kunskaper istället för att ta en selfie. Sedan behöver man tänka på att i ett företag så måste alla fungera ihop, alla människor är inte menade att vara med på hela resan. En del är tändstift och initiativtagare som mig. Om några år kanske jag är en plakett på en vägg här på skolan och kanske inte ens operativ på något sätt alls. Jag ska vara AXB:s idéspruta, inte en förvaltare, man ska göra det man är bäst på.

Hur ser era framtidsplaner ut?
- Visionen är att förändra tankesättet inom skolvärlden och att skapa ett varumärke som kan växa hur mycket som helst. Vi kommer att sprida oss till fler åldersgrupper. Vid sidan av AXB-skolorna, som är våra Rolls Royce-utbildningar, ser jag framför mig ”My Better Me-grundskolor”. Vi tittar även på helt digitala utbildningar som ett komplement till fysiska skolor. En skola i Småland är en sak, men finns vi runt om i Sverige och tusentals elever går ut från våra skolor kan vi vara med och påverka hur man ser på skolan i hela samhället. Då är värdegrunden oerhört viktig, den som håller sig till den är en samhällsvinnare. Det gör dessutom att du kan förändra och driva projekt med goda förtecken, utan kortsiktiga intressen. Stora ord, men om ingen börjar så händer det ingenting, avslutar Andreas.

Inspireras av fler som gått från idé till verklighet.

Bakgrund
Andreas Carlsson arbetar som en internationellt känd låtskrivare och var en del av det svenska musikundret med total skivförsäljning på över 150 miljoner album. Nu skriver han på sin tredje bok, konsulterar Universal Music i USA och är VD för koncernen AXB Sweden där skolan AMB i Tingsryd ingår. Han är även aktuell med musikalen Paramour som går på Broadway. Andreas är född i Danderyd där han gick sina första tre år i skolan men är uppväxt i Tingsryd där hans intresse för musiken började.

Stäng Skriv ut