Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

En lysande idé - om att våga ta steget.

Ann-Christin Johnsson och Carina Göransson tog steget från en fast anställning till att starta ett företag tillsammans för 13 år sedan. Idag driver de CAN Belysning med kunder över nästan hela landet och är etablerade som ett kunskapsföretag inom belysningsbranschen. Vi träffar Carina som berättar om den spännande resan och svenskarnas intresse för mysbelysning.

Hur kom ni på idén att starta CAN Belysning?
- Vi hade båda två arbetat inom belysningsbranschen i 10 respektive 15 år. Jag var inköpare och Ann-Christin säljchef på samma företag. Vi kände båda två att det var dags att göra något själva och vi hade en idé om att det skulle gå att göra på ett annat sätt än på det företaget vi arbetade på. I det företaget sysslade vi med ljuskällor; det är facktermen för det som lyser så som glödlampor, halogenlampor och numera LED. Företaget arbetade mot ett fast lager som de sålde in till kunder. Vår idé var istället att utgå från kundernas behov och leverera det, istället för att vara låsta av det som finns i ett lager, berättar Carina.

Vill du utveckla mer hur ni tänkte?
- Vi tänkte att vi kunde nå ut till kunder genom stora inköp av ljuskällor och erbjuda dem vår kunskap. Har man inte den rätta kunskapen är det lätt att göra fel vid inköp av ljuskällor, förklarar Carina.

Vilka är era kunder?
- Vårt företag har två huvudsakliga erbjudanden. Dels att kunna erbjuda vår kunskap till stora inköpare av ljuskällor, dels att sälja julbelysning för offentliga miljöer. Halva vår verksamhet vänder sig till företag och andra halvan till kommuner. Idag står julbelysningen för 70 procent av omsättningen.

Hur såg processen ut från tanke till att ni startade företaget?
- Vi vände oss till ALMI Företagspartner som gav oss ett bra stöd när vi var osäkra. Vi skrev en affärsplan som vi presenterade för ALMI som då trodde på vårt upplägg. Sedan ringde vi till Sparbanken Eken för att få hjälp med det ekonomiska. Vi fick direkt en väldigt positiv respons av banken. De har hjälpt oss mycket genom åren och just att de trodde på oss redan från början betydde mycket, berättar Carina.

Vad gjorde att ni kände er osäkra tror du?
- Ingen av oss hade drivit företag sedan tidigare och vi var rädda att misslyckas. Det är väl lite av jantelagen kanske, att man funderar på vad omgivingen ska säga. Det svåra var att våga släppa taget och att tro på sig själv. För oss var det en process innan vi kom dit. Våra familjer har varit ett stort stöd och har hela tiden trott på oss.

Vad var det första ni gjorde när ni bildade bolaget?
⁃ Vi var tvungna att hitta ett kontor. Då jag bor i en gammal skola med stora ytor kunde vi enkelt ordna ett kontor där. När vi har haft utländska leverantörer på besök hos oss i Bohult, mitt i den småländska landsbygden, har de blivit alldeles lyriska över hur vackert det är. De är inte vana med att det går kor precis utanför dörren, berättar Carina.

Vilken betydelse hade det att ni var två?
- Det har haft stor betydelse att vi kunnat lyfta varandra. Framför allt var det en stor trygghet den första tiden när vi skulle besöka nya kunder, då sa vi att ”nu leker vi affär”. Med tiden har det förstås inte varit några problem att besöka kunder. Alla våra kunder är underbara människor som tar emot oss med öppna armar.

Hur ser era roller ut i företaget?
- Ann-Christin är ansvarig för administration, ekonomi och bokföring. Jag står för inköpen och sedan säljer vi båda två. Vi reser alltid tillsammans till kunderna, men det är alltid någon av oss som har huvudansvaret för varje kund.

Hur ser det ut idag?
- Föregående år omsatte vi fem miljoner kronor och prognosen för i år säger omkring sju miljoner kronor. Inte minst har vi haft stor framgång med ljuskällor. Vi har volymkedjor som Elkedjan, Gekås i Ullared och armaturtillverkare som Watt & Veke som vi hjälper att bestycka med ljuskällor. För dessa kunder finns det mycket som vi kan hjälpa till med, det kan vara en enklare LED eller en väldigt avancerad med lång livslängd, speciellt ljusutbyte och funktion. I en LED-lampa finns det otroligt mycket parametrar som man kan lägga till eller plocka bort. Snart är det bara en TV-apparat i själva LED-lampan som fattas säger Carina och skrattar.

Så det är inte bara att köpa en LED-lampa?
- Nej, det är stor skillnad på kvaliteten mellan olika modeller och tillverkare. Ofta så får man det man betalar för. I fallet med Gekås är det litet speciellt då de köper direkt av oss. Då det inte finns några mellanhänder och de själva gör väldigt små påslag kan de hålla ned priset och ändå ha väldigt bra kvalitet på sina LED-lampor, berättar Carina.

Är det en pedagogisk uppgift att sälja in värdet av er kunskap?
- Ja det stämmer. När de förstår nyttan så får vi dem som kunder. Vi blir en förlängd arm till deras inköpsavdelning, vi blir ett bollplank för dem kring allt som rör ljus. I slutändan får de mindre reklamationer och bättre kvalitet på det som de säljer. Samtidigt hjälper vi till och håller koll på leveranser.

Hur gör ni för att hänga med i utvecklingen?
- Vi åker på alla de viktiga mässorna och besöker våra leverantörer som ligger i framkant. Det är faktiskt så att skenet kan bedra, en del av de leverantörer som verkar lovande på en mässa håller inte måttet vid närmare granskning när vi besöker dem. Även om det låter bra med handtillverkade lampor är automatisering avgörande för att kunna minska felmarginalen i produktionen och få en jämn kvalitet, förklarar Carina.

Vill du nämna något särskilt kul uppdrag ni löst?
- Jag kan nämna Leksands kommun som ville profilera sin stad. De ville att julbelysningen skulle knyta an till Leksands-bandet som är en del av deras hantverkstradition. Vi var en av tre företag som fick chansen att ta fram förslag på hur vi skulle visa upp Leksands-bandet på både stolpar och gatubelysning. Vårt förslag vann, såväl till kreativitet som kvalitet. Det var ett fantastiskt kul projekt, att börja från noll och att det gick så bra. Här har vi mycket vår goda relation till leverantörerna att tacka.

Har ni planer på att anställa och utöka?
- Vi har märkt att vi klarar oss bäst när vi är oberoende och sköter oss själva här på kontoret i Bohult. Istället köper vi in de tjänster vi behöver så som det lager NTG sköter åt oss. Med dem har vi en väldigt nära relation och ett bra samarbete. Tidigare har vi haft anställda säljare, men har märkt att vi faktiskt säljer bättre själva. Det är svårt att hitta personal som ger precis det bemötande som vi vill att man ska ge, säger Carina.

Har det under de här 13 åren varit någon kris i företaget?
- Under 2009-2010 var det finanskris. Samtidigt hade vi arbetat upp försäljning på en större kedja och hjälpt dem med deras sortiment. I det läget bytte de produktchef till en person som tyckte att han kunde allt själv. Att det här sammanföll med finanskrisen gjorde att det blev ett riktigt tufft år innan vi kunde hämta oss och hitta nya kunder. Då fick vi sänka månadslönen till ett minimum. Sedan dess har företaget växt bra. Det är ju så att vara egenföretagare: drar man inte in pengarna så kommer det ingen lön heller. Det är stor skillnad mot att vara anställd.

Ni startade en ny nisch på marknaden?
- Ja det kan man säga, de som fanns på marknaden innan vi började hade antingen ett lager de sålde ifrån eller så köpte de in varor och konkurrerade bara med pris. Vi utgick istället från vår kunskap och kunde erbjuda kunden olika produkter utifrån den standard de behövde. Vår styrka ligger i att vi har leverantörer som förstår vad som efterfrågas i Sverige, säger Carina.

Skiljer sig svenskarnas behov från andra i Europa?
- Så är det faktiskt. Det finns inga andra som inreder sitt hem med mysbelysning så som i Skandinavien. Kanske är det kylan i Sverige som gör att vi vill ha varmt ljus. I Spanien är det tvärtom, där är det väldigt mycket ljus som går i blå-vitt. Just det här med mysbelysning har många tillverkare haft svårt att förstå och beställer du in ljuskällor med blå-vitt ljus för den svenska marknaden hamnar du helt fel.

Om du ska ge ett råd till den som funderar på att starta ett företag?
- Tro på er idé och våga satsa. Självklart behöver ni göra en marknadsanalys och med det kan ni få mycket hjälp av ALMI Företagpartner och andra organisationer. Det är roligt att driva företag - fler borde våga ta steget, avslutar Carina.


Inspireras av fler som gått från idé till verklighet.

Stäng Skriv ut