Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Med sunt förnuft och ett hjärta som brinner för svenskt glas.

Skrufs Glasbruk har lyckats slå sig in på den hårda designmarknaden under Kent Elms ledning. Vi träffar Kent som engagerat berättar om hur sunt förnuft och en passion för svenskt glas och design har gjort Skrufs till ett varumärke att räkna med.

Skrufs Glasbruk drivs sedan tio år tillbaka av Kent Elm som då tog över bruket efter en konkurs. Idag arbetar nästan hela familjen Elm i företaget. Ursprungligen var även Kents far engagerad i bruket.

När började du arbeta på glasbruket?
- Jag började arbeta på Skrufs 1987, först med de allra enklaste arbetsuppgifterna som inte kräver någon utbildning. Senare lärde jag mig att bli glasblåsare och blåste glas fram till konkursen i januari 2006. Då var vi flera anställda som tyckte att det måste gå att få rätsida på ekonomin, det var ju trots aldrig något fel på produkterna och vi visste att det fanns en efterfrågan. I det läget tog jag steget från att vara anställd till att bli företagare genom att jag i april 2006 tog över Skrufs Glasbruk, berättar Kent.

Hur var det att ta steget från glasblåsare till företagsledare?
- Jag har aldrig varit företagsledare tidigare och hade inget facit på hur jag skulle leda ett företag. Jag har utgått från sunt förnuft och märkt att man kommer rätt lång på det, säger Kent med ett stort leende.

Vill du utveckla hur du menar?
- Jag har tagit det här med att leda Skrufs som vilket annat arbete som helst. Du ser mig inte ofta sitta på kontoret, utan jag håller mest till ute i produktionen. När personalen ser att jag arbetar ute på golvet så vill de också göra sitt bästa. Mitt jobb är på den kalla sidan i glasbruket där jag arbetar med att kanta och slipa glaset.

Vilka utmaningar stod ni inför när du tog över glasbruket?
- Efter två tidigare konkurser av glasbruket var den största utmaningen att få tillbaka förtroendet för varumärket. Det var tydligt att många var väldigt skeptiska och tänkte säkert att ”nu kommer det ytterligare en lycksökare”. Vi har fått arbeta väldigt hårt för att överbevisa alla skeptiker.

Hur såg din vision ut för Skrufs Glasbruk?
- Det absolut viktigaste är att hålla fast vid det svenska hantverket. Vi har inte och kommer heller aldrig att sälja något importerat glas. Allt som kommer från Skrufs Glasbruk skall vara blåst här. Det gör att jag i detalj kan berätta om hur en produkt är gjord och att vi fullt ut kan stå för allt vi sätter vårt namn på. Skulle vi börja importera glas, kan kunden lika gärna köpa glas i vilket köpcentrum som helst istället för att köpa vårt glas. Vi har fått bekräftelse från våra återförsäljare och kunder att det är rätt tänkt, säger Kent bestämt.


Hur har utvecklingen varit sedan du tog över?
- Det har gått väldigt bra. Vi har etablerat oss på marknaden och fått in våra produkter hos välrenommerade återförsäljare. Omsättningen har ökat från 5,5 miljoner när jag tog över till 11 miljoner det senaste året. Däremot har det inte varit helt smärtfritt kan jag lova. Vi har också haft våra konjunktursvackor. Då gäller det att ha folk runt omkring sig som litar på en, som till exempel en bra bank.

Vi drabbades av en lågkonjunktur 2009 och var i behov av att låna. I det läget när vi som mest behövde hjälp satte sig vår dåvarande bank på tvären och nekade oss lån. Då tog vi istället kontakt med Sparbanken Eken där vi fick ett väldigt bra bemötande. De trodde på oss, förstod vår vision och gav oss det lån vi så väl behövde, berättar Kent.

Blåser du något glas själv numera?
- Ja det gör jag faktiskt. Främst på sommaren för att täcka upp för andra som har semester men då bara enklare servisglas. Men det är roligt att hålla igång det också.

Hur lyckas ni upprätthålla er goda kvalitet?
- Bra personal är det allra viktigaste. Vi har faktiskt en låg medelålder här på Skrufs. Av tio anställda är fem från familjen. Jag är den äldste på bruket och sedan är båda mina barn anställda samt min hustru och en svärson. Det är en utmaning med att rekrytera personal, oavsett vilken tidigare utbildning någon har från en skola är glasblåsning ett hantverk som man bäst lär sig på glasbruken. För att vara konkurrenskraftiga måste vi förstås också fortsätta arbeta med duktiga svenska formgivare. Nu har vi satsat mycket på designern Carina Seth Andersson vilket varit väldigt lyckosamt, berättar Kent.

Vad tror du är orsaken till att ni har lyckats på designmarknaden?
- Det våra kunder säger är att de tycker det är bra att vi håller fast vid det svenska glaset. Svenskt Tenn är vår största kund, men vi har många andra bra återförsäljare som också visar att vi lyckats. Vi tar också kunder från andra glasbruk, den enes död blir den andres bröd.

Och sedan lyckas ni tack vare ditt sunda förnuft?
- Jag kan hoppas det. Vi har till exempel inga planer på att dra på oss större kostnader genom att anställa mer personal. Det är lagom som det är nu, istället tar vi in extrapersonal när det behövs. Vi har en stor kapacitet redan idag med två ugnar igång hela tiden och smälter glas fem dagar i veckan året om. En orsak till att vi är mindre konjunkturkänsliga än andra glasbruk är att vi endast har bruksglas och inget konstglas. Vi har glas från 100 kr och uppåt, vilket gör att vi har en bredare målgrupp för våra produkter än de som tillverkar konstglas, förklarar Kent.

Vilka är de roligaste uppdrag som ni får?
- Personligen tycker jag det är roligt varje dag att se hur vår ordinarie produktion fungerar. Men de uppdrag vi gör på beställning är riktigt roliga de också. Det kan vara allt från privatpersoner till företag som gör specialbeställningar. Vi har exempelvis beställningar från privatpersoner som funderat ut ”det perfekta vinglaset” som ger oss i uppdrag att blåsa det. Ett annat exempel är glasen till Kung Carl Gustafs 70-års present, som var Svenska folkets gåva till kungen, berättar Kent stolt.

Hur väljer ni ut designers ni vill samarbeta med?
- Det är lite olika. Ofta kan designers höra av sig till oss och föreslå ett samarbete. Ibland samarbetar vi också med elever från designhögskolor. Ett lyckat exempel är här en elev som tog fram en karaff som blev väldigt populär. I fallet med den formgivare vi arbetar med nu, Carina Seth Andersson, var det hon som kontaktade oss. Efter det har vi anlitat henne mer och mer och planen är ett långsiktigt samarbete. Det var även Carina som designade servisen till kungen.


Har du några råd att ge till den som tänker starta företag?
- Det viktigaste av allt: ta reda på om ni kan sälja grejerna. Producera går oftast bra, allt hänger på om man kan sälja det som produceras. Det går aldrig att ligga på soffan, utan var beredd på att ställa upp dygnet runt. Hårt arbete och att vara närvarande i företaget tror jag är viktigt. Det går inte att bara gömma sig på ett kontor.

Hur ser du på framtiden för Skrufs Glasbruk?
- Jag tror att förtroendet för glasindustrin och det svenska glaset ökar. Och eftersom vi har bra formgivare som tilltalar yngre människor tror jag att vi kan se ljust på framtiden. Så länge vi fortsätter komma med nya produkter och bra idéer kan vi förhoppningsvis hålla på länge till. Vi kommer fortsätta blåsa glas och ha butiken öppen varje dag för alla våra direktkunder. Glasbruket har varit öppet sedan 1897 och vi kommer förhoppningsvis finnas här om ytterligare 100 år också. Ni är varmt välkomna till oss, avslutar Kent Elm på Skrufs Glasbruk.


Inspireras av fler som gått från idé till verklighet.

Stäng Skriv ut