Varför tror du så många vänder sig till er för att bli kunder?
– Vi går nu mot strömmen i bankvärlden på många sätt. Vi har fullservice som en riktig bank och när andra banker lägger ner sina kontor på landsbygden bygger vi istället ut. För oss är det personliga bemötandet och samtalet med kunderna viktigt, såklart i kombination med nutidens digitala tjänster. Våra kunder kan nå sin personliga rådgivare via möte på banken, telefon eller digitalt.

– Sen tror jag att många gillar sparbanksidén. Banken är fristående och lokalt ägd och en stor del av vinsten går tillbaka till projekt och satsningar i vår region.

Hur gör jag om jag är intresserad att bli kund hos Sparbanken Eken?
– Du ringer till vårt kundcenter så hjälper de dig att boka in en tid hos någon av våra privatrådgivare. Vi vill gärna få till ett personligt möte där vi tillsammans kan få en bild av dina behov och hur vi kan hjälpa just dig.

Kan alla bli bankkunder hos er?
– Ja, så länge vi förstår och kan ställa oss bakom syftet med affärsförbindelsen.

Vad behöver jag tänka på innan mötet med er på banken?
– Gå igenom din ekonomi, se över vilka tjänster du har kopplade till ditt nuvarande konto och vad du vill flytta till oss. Är ni flera kontohavare måste alla vara överens om att byta bank. Alla behöver då följa med på mötet eller tar du med en fullmakt från övriga kontohavare. Till mötet tar du även med dig inloggningsuppgifter eller bankdosa.

Vad händer med mina lån om jag vill byta bank?
– Vi hjälper dig att ta fram ett amorteringsunderlag från din nuvarande bank. Vi gör alltid en sedvanlig kreditprövning och kalkylberäkning på förfrågningar om lån. Ser det okej ut är det inga problem att flytta lånen till vår bank. Har du bundna lån kan det innebära en kostnad för dig att lösa ut lånen i förtid från din nuvarande bank.

Får jag samma ränta som jag hade på min tidigare bank?
– Vi gör alltid en individuell bedömning och ger dig ett ränteförslag utifrån dina förutsättningar och där bankens mervärden kring personlig och lokal service är inkluderat.

Vad behöver jag fixa själv efter bankbytet?
– Vi sköter kontakten med din nuvarande bank och tar ansvar för att dina autogirobetalningar ska fungera. Det du främst behöver göra är att registrera dina e-fakturor i internetbanken och anmäla ett nytt bankkontonummer till din arbetsgivare, försäkringskassan eller pensionsmyndigheten. När det gäller dina nya bankkort kan du byta till din gamla pinkod i internetbanken. Vi som övertagande bank sköter det mesta för dig vid bankbytet, summerar Maria.