Kriterier sponsring
Vår sponsring ska:
- Alltid baseras på skrivna avtal.
- Skapa god PR och stärka bankens varumärke.
- Nå breda grupper i samhället, med fokus på barn och ungdomar.
- Resultera i lokal nytta för bygden i form av aktiviteter och affärer.
- Präglas av hög kvalitet genom samarbeten med seriösa partners.
- Fördelas mellan idrott, kultur och samhällsutveckling.
Mervärden för Sparbanken Eken
Vi vill att vår sponsring ska synas och innehålla mervärden för Sparbanken Eken genom till exempel: - Att vara er kontoförande bank, med tillhörande tjänster såsom internetbanken, föreningskonto och betaltjänster.
- Att vår logotype syns i er marknadsföring och webbplats.
- Att vi har möjlighet att erbjuda ekonomisk information till era medlemmar och styrelse.
- Att vi har möjlighet till exponering på plats vid större evenemang för att möta publik, ungdomar, föräldrar och medlemmar.
- Att vi har rättighet att omnämna er i vår egen marknadsföring, exempelvis på vår webbplats och i sociala medier.
Vi sponsrar inte: - Passiv och rutinmässig bidragsverksamhet.
- Extrema verksamheter som strider mot bankens värderingar kring etik, moral och miljö.
- Enskilda individer utan stor spridningsmöjlighet.
- Riskfyllda verksamheter som exempelvis vissa motor-, äventyrs- och kampsporter.
- Verksamheter som är uppenbart skadliga för miljön.
- Verksamheter med osund ekonomi.
- Då det personliga intresset går före bankens.
- Om tid och andra resurser saknas för att utnyttja projektets möjligheter.
- Projekt där sambandet mellan verksamheten och Sparbanken Eken är svagt eller saknas.
- Vidare skriver vi inte sponsringsavtal med enskilda lag inom en förening, utan enbart med huvudföreningen.