Om du har fått ett utbyteskort
När giltighetstiden snart går ut, eller om du beställt ett nytt kort får du ett utbyteskort.
När du fått ditt bankkort behöver du:
1. Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.
2. Aktivera kortet. Läs mer nedan om hur du gör det.
Aktivera kortet
Du behöver aktivera ditt kort för att vi ska vara säkra på att kortet har levererats till dig och ingen annan.
Du aktiverar ditt kort genom att handla med det i butik eller använda det i en uttagsautomat. Kom ihåg att första köpet i butik behöver vara med chip och pinkod (genom att sätta i kortet i kortterminalen).
Det går också bra att aktivera kortet digitalt, så här gör du det:
- Logga in i appen eller internetbanken
- Klicka på kortet som ska aktiveras
- Fyll i giltighetstiden som finns på ditt kort
- Klicka på Aktivera
Om du är en förälder/vårdnadshavare som vill aktivera ditt barns kort digitalt gör du så här:
- Logga in i appen eller internetbanken
- Klicka på Övriga tjänster – Barns tjänster i menyn
- Klicka på barnets namn
- Klicka på kortet som ska aktiveras under Aktivera kort
- Fyll i giltighetstiden som finns på kortet
- Klicka på Aktivera
Pinkod
Om du fått ett utbyteskort så behåller du samma pinkod som du hade till ditt gamla kort.
Öppna/stäng för internetköp
Om ditt gamla kort var öppet/stängt för internetköp kommer även ditt nya kort vara det. Du öppnar och stänger ditt kort för internetköp enkelt i internetbanken eller i appen med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.
Du behöver ha aktiverat ditt bankkort innan du kan öppna/stänga det för internetköp. Läs högre upp på sidan om hur du aktiverar kortet.